KUD “Kamen” iz Sirača boravio je tjedan dana u Kanadi, gdje su članovi KUD-a sudjelovali kao glavni gosti iz Hrvatske na 39. Kanadsko-hrvatskom folklornom festivalu u Ottawi. Imali su vrlo sadržajan program koji im je organizirala hrvatska zajednica u Ottawi, a Veleposlanstvo je pomoglo u organizaciji njihovog posjeta Parlamentu Kanade i rezidenciji generalnog guvernera Kanade. Prilikom razgledavanja zgrade Veleposlanstva 16. svibnja 2013. upriličen je i manji domjenak za goste iz Hrvatske. Tom prigodom članovi KUD-a “Kamen” Sirač izveli su nekoliko pjesama iz svog bogatog repertoara kojim su kasnije oduševili publiku na samom Festivalu koji je bio održan na najprestižnijoj lokaciji glavnoga kanadskog grada, NAC-u (National Art Centre) 18. i 19. svibnja 2013.

GOSTOVANJE KUD-a KAMEN SIRAČ

U KANADI (OTTAWA) OD 14.05.2013.- 21.05.2013.

KUD Kamen Sirač je, zahvaljujući gospodinu Ivanu Žugeru iz Ottawe (rodom iz Sirača) dobio priliku nastupiti na 39. Kanadsko-hrvatskom folklornom festivalu u Ottawi.

Domaćini u Kanadi bili su nam:

1. Hrvatski folklorni ansambl ”CROATOAN” Ottawa

2. Hrvatsko-kanadski folklorni savez

3. Veleposlanstvo RH u Kanadi

4. Crkva Sv. Leopolda Mandića u Ottawi

Festival je održan u “National Arts Centre”. Pozvano je 25 KUD-ova iz SAD-a i Kanade sa oko 1000 sudionika i KUD Kamen Sirač kao jedino Društvo iz Republike Hrvatske (nas 27). Ovo Kanadsko narodno kazalište ima oko 2000 mjesta i u njemu su nastupili nejeminentniji svjetski umjetnici.

Plesne večeri i banketi održavani su u velebnom zdanju Ottawa Convention Centre  (Kongresni centar u Ottawi).

Bili smo smješteni kod hrvatskih obitelji u Ottawi, a “baza” nam je bila u dvorani ispod Crkve Sv. Leopolda Mandića. Dvorana je uređena kao jedan restoran s kuhinjom i svim pratećim sadržajima. U toj dvorani smo dočekani, i u njoj su se proživljavali najemotivniji trenuci tijekom našeg boravka. Od samog prvog susreta s našim ljudima, predaje poklona Ivici Žugeru (muška narodna nošnja iz Sirača koja je ručni rad), do proslave 82. rođendana gospođe Ružice (Ivičina mama), gdje je bila torta, cvijeće, pjesma i ples. Trebao je biti i njen kratki govor, koji nije uspjela održati nakon pjesme Oj Siraču, moje rodno mjesto koju smo joj otpjevali, samo je samo izrekla (za mene najdirljiviju rečenicu): “Znala sam da ja više ne mogu u Sirač, ali Sirač je došao k meni.” Tu večer nam se pridružio i naš biskup Juraj Jezerinac – vojni ordinarij iz Hrvatske.

KRATKI DNEVNIK BORAVKA

14.5. (utorak)

U 15:10 po lokalnom vremenu, nakon višesatnog leta slijećemo na aerodrom u Ottawi. Poslije carinske kontrole (siračka rakija i ostali suveniri su ostali netaknuti) uzbuđeni i umorni susrećemo se s dijelom naših domaćina koji su nas dočekali u zračnoj luci. U njihovom društvu u žutom školskom autobusu krećemo prema Hrvatskoj Crkvi Svetog Leoploda Mandića. Uz okrijepu i puno lijepih riječi dobrodošlice upoznajemo se s domaćinima kod kojih ćemo provesti idućih šest dana. Uz velečasnog Adama Tabaka, riječi dobrodošlice uputili su nam: drugi tajnik Hrvatskog veleposlanstva dr.sc. Mario Martinec, vijećnica skupštine grada Ottawe, predsjednik Hrvatsko-kanadskog folklornog saveza, predsjednica Hrvatskog folklornog ansambla ”CROATOAN” Ottawa i naš glavni domaćin Ivica Žuger.

15.5. (srijeda)

2. dan boravka u Ottawi posjetili smo: Katedralu, Nacionalnu galeriju, Champlain promatralište, Rideau kanal i Muzej Civilizacije (Kanada kroz povijest).

16.5. (četvrtak)

3. dan nam je bio vodič 2. tajnik hrvatskog veleposlanstva dr.sc. Mario Martinec i omogućio nam da posjetimo kanadski parlament, naše Veleposlanstvo gdje smo bili počašćeni ručkom, a naše djevojke su im za uzvrat otpjevale nekoliko pjesama. Poslije podne nas je gospodin Martinec proveo kroz Rideau Hall (Rezidenciju) gdje boravi generalni guverner Kanade, namjesnik kraljice Elizabete II u Kanadi.

17.5. (petak)

4. dan posjetili smo brane Chateau Laurier na kanalu Rideau i Muzeju Bytown, a u večernjim satima upoznavanje s pozornicom u Nacionalnom kazalištu i generalna proba za nastup.

18.5. (subota)

5. dan

Prvi dan Hrvatsko-kanadskog folklornog festivala. Nastupili smo kao osmi KUD, prvi poslije pauze. Predstavili smo se sa siračkim izvornim folklorom i pjesmama i plesovima Slavonije. Prema ocjeni neutralnih promatrača izuzetno uspješno, a i mi sami bili  smo vrlo zadovoljni kao i naši domaćini koji su bili veoma ponosni na nas. Navečer oko 18:00 sati tamburaši KUD-a Kamen odabrani su da sviraju u holu Kongresnog centra na dočeku gostiju koji su pozvani na Festivalski bal (oko 2000 ljudi). U holu je postavljen štand sa siračkim suvenirima koje su izradile naše sadašnje i bivše članice. Štand je posjetio i veleposlanik RH gospodin mr.sc. Veselko Grubišić sa suprugom te je u srdačnom druženju zapjevao s nama Ne dirajte nam ravnicu.

19.5. (nedjelja)

6. dan

U Crkvi Sv. Franje Asiškog (Francuska crkva) sv. misu predvodio je naš biskup mons. Juraj Jezerinac, vojni ordinarij u RH. Na misi su pjevali i svirali francuski zbor, hrvatski folklorni ansambl CROATOAN na koru, a mi smo bili uz oltar i otpjevali i odsvirali završnu pjesmu Rajska Djevo, kraljice Hrvata. Popodne je održan drugi dio festivala, a navečer završni ples u Kongresnom centru do kasnih sati.

20.5. (ponedjeljak)

7. dan

Pakiranje za povratak u restoranu crkve, u 15:30 vrlo dirljiv rastanak s domaćinima i polazak u Hrvatsku. Sretno smo sletjeli drugi dan, 21.5. u utorak u 11:30 u Zračnu luku Zagreb.

Iskreno rečeno, još i sada teško možemo razabrati je li to sve bio jedan prekrasan san ili java. Ovim putem zahvaljujemo Općini Sirač, svim sponzorima i svim dobrim ljudima koji su nam na bilo koji način pomogli da ostvarimo ovo nezaboravno gostovanje u Kanadi i promoviramo Sirač i Hrvatsku u najboljem svijetlu.

Stjepan Juraić

I na kraju najveća zahvala ide našim domaćinima u Kanadi. Nećemo ih poimence nabrajati da ne bismo nekoga zaboravili. Sva njihova imena i lica bit će utisnuta u naša srca. Kad smo se našli poslije gostovanja na probi u našim prostorijama, prevladavalo je jedno mišljenje gotovo kod svih. A to je da je lako biti Sirčan u Siraču i Hrvat u Hrvatskoj, ali sve to u dalekoj Kanadi je mnogo teže. Naši domaćini su nam najzornije pokazali što znači bezgranično voljeti Sirač i Hrvatsku i u tome će uvijek biti naš uzor.